söndag 12 juni 2011

Boken och medeltiden

   Jag älskar böcker. Tjocka, smala, fula, smutsiga, med hundöron och gulnade sidor. Jag älskar lukten av dem. Kalla mig teknikfientlig men jag ger inte ett piss för din e-bok som bryter ihop på stranden för att det kom ett sandkorn i den. Nej. Papper ska det vara. Helst strävt, fullt med synliga fibrer. Gärna sprättade blad. Jag är förbryllad över ståhejet kring de elektroniska böckerna. Det går ju inte att sprätta dom. Eller jo, men det är inte till deras fördel. Alla verkar dock snacka sig varma för att tillverkarna, som kommer att släppa en ny modell varje år, vill att vi ska snacka oss varma. Det är inte bara min kulturkonservativa sida som talar här. Varje ny teknisk innovation som ersätter en tidigare produkt bör ha klara fördelar användningsmässigt för att klara av att slå ut den äldre produktversionen. Så är inte fallet med e-böckerna. Visst är de säkert här för att stanna, i olika mer eller mindre fåniga versioner, men de kan ju glömma att de slår ut pappersboken. Det kan hända att något annat slår ut pappersboken en vacker dag, hologramboken kanske, eller en analfabetism av epidemiska proportioner, men inte de klumpiga e-boksläsare jag hittills sett.
    Miljöaspekten är viktig, och tycks tala för e-boken. Men med tanke på den fart varmed nya modeller ska ersättas i vår konsumtionskarusell, och lägg därtill alla de konkurrerande märken som kommer att uppstå -så blir skillnaden mellan den och pappersboken inte så stor som många tycks tro. Särskilt inte om vi samtidigt lyckas förbättra vår pappersåtervinning så att nya böcker t.ex. uteslutande trycktes på re-cyclat papper.

    Trots bokens fördelar håller små bokhandlar och antikvariat på att slås ut. Det har att göra med flera saker, nätbokhandlarnas billighet, minskad lönsamhet parallellt med marknadshyror, bokmediets förlorade terräng gentemot andra underhållningsformer såsom spel och sociala medier. Kanske att e-boken bidrar lite, även om den ensamt inte på något sätt är avgörande.
    Det är hursomhelst ett massutdöende mitt framför våra ögon. I framtiden kommer kanske antikvariaten också att flytta ut i cyberrymden. Men eftersom ingenting finns där på "riktigt" huserar böckerna i jättelika lador på Västgötaslätten. Oönskad materia som inte kan betala för sitt platsutrymme. De blir emigranter, en våg som flyr staden. I dess kölvatten kommer alla kufar, boknördar och bibliofiler. Alla bosätter sig på landet för att få vara nära böckerna och staden förlorar stora mängder kunskap. I stan sitter city-folket och läser mindfulness-böcker på skärmar som utsöndrar bly i deras blodomlopp. Så går staden under, och landsbygden blir åter centrum. Medeltiden är här. Fast på ett bra sätt.

4 kommentarer:

  1. Skönt att höra, känns som att alla nuförtiden bara tjatar om e-boken.

    SvaraRadera
  2. Jag håller i grund och botten med dig. Ingen vettig människa kan argumentera bort själva känslan av att hålla i en bok, läsa en fysisk bok osv. Det är en bibliofil njutning och inga flash- eller usb-minnen i världen kan konkurera med bokhyllebeklädda väggar. Men jag kan inte låta bli att gilla vissa saker. Som att jag nu enkelt kan ladda ned viss läsning som jag anser mig bara måste ha tag i fort utan att behöva betala en fraktavgift högre än själva bokkostnaden. Det där är kanske ett smalt problem som beror på vad man läser och från vilka bokförlag. Men om frakten för två böcker ligger på 27 dollar utöver själva bokpriset, ja då blir det ju inte lika många böcker inköpta från den förläggaren. 27 dollar räcker däremot till minst tre högt önskade romaner till, i mitt fall ofta från små förläggare i USA som inte har distribution via Bokus som jag ofta handlar via.
    Nu blev det långt och lite rörigt, men du fattar nog.
    PS: länken hedrade mig. Tack!

    SvaraRadera
  3. Du satte just fingret på den kanske enda lilla fördel de har, e-böckerna, att man slipper pröjsa frakt. det kan jag hålla med om. och kanske borde de varit än billigare än de är med tanke på att de inte har några andra produktionskostnader än författarpröjset och förlagets kaka. förresten, jag länkade precis idag då jag upptäckte din sida som jag skarpt gillade, gammal zombiefantast som jag är.

    SvaraRadera