tisdag 20 september 2011

Bulwer-Lytton Fiction Contest 2011

   Snubbla över en rätt kul grej på nätet. Bulwer-Lytton Fiction Contest 2011 som utser de värsta av de värsta inledningsmeningarna från skönlitterära texter. I år vann tydligen författarinnan Sue Fondrie, men jag publicerar istället Jack Barrys bidrag vilken vann Äventyrsklassen:


   From the limbs of ancient live oaks moccasins hung like fat black sausages - which are sometimes called boudin noir, black pudding or blood pudding, though why anyone would refer to a sausage as pudding is hard to understand and it is even more difficult to divine why a person would knowingly eat something made from dried blood in the first place - but be that as it may, our tale is of voodoo and foul murder, not disgusting food.

   Undrar hur resten av boken blir när virrpannan har så svårt att hålla sig till ämnet. Rättså skoj. Har faktiskt själv ofta fantiserat om en roman skriven så som en dement person resonerar i långa utläggningar som inte leder nånstans.

Fler av de vinnande bidragen i olika klasser kan beskådas på:

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet, men byt färger i layouten! Jag var tvungen att först markera all text för att kunna läsa den (det blir andra färger då).

    SvaraRadera
  2. Tack. Funderar rörande din kritik av färgerna dock. Kan det vara så att din dator eller skärm har inställningar som gör det för mörkt eller på annat sätt svårläst? Röd text mot svart funkar annars rätt bra på korta till medellånga texter.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har en några år gammal iBook G4 med normalinställd skärm. Kan skicka en bild av hur det ser ut, om det gick att skicka bilder... Jag har nu i alla fall prövat olika andra inställningar av färg och upplösning, men den enda som blev en förbättring var "Stäng av kantutjämning för typsnittsstorlek 12 och mindre" (normalt har man kanske 8 eller 9 där).
    Men använd vilka färger du vill! Det är i alla fall personligt. Det är säkert en bra inställning för astronomer som är ute i mörker och inte vill förstöra sitt mörkerseende i onödan. Men annars ser jag inga fördelar.

    SvaraRadera
  4. Haha, ok. du uttrycker dig bra, och har humor. synd att inte lay-outen funkade för dig. har jobbat med sidan på olika ställen och sett den från tiotalet olika skärmar. det är bara en den var för mörk ifrån och det var en gammal 90-tals burk. du är oxå den förste som klagar. jag uppskattar dock att du tog dig tid att göra det. om många andra gör det kanske jag orkar få tummen ur och ändra, men som det är nu ser jag tyvärr ingen anledning.

    SvaraRadera