lördag 17 september 2011

Collect your own damn thoughts..



Paranoid Women Collect Their Thoughts
av Joan D´Arc (editor)

   Här är en av mina egna ding-ding-böcker. Jag tycker den är högst störande på flera sätt och vill skriva lite utförligare om den (utan att för den skull balla ur i en full-blown recension, för det förtjänar den egentligen inte). Till att börja med det uppenbara -titeln. Det tycks mig lite lätt kvinnoförnedrande. Det är inte alldeles uppenbart varför urvalet är kvinnor och paranoia, istället för människor och paranoia. Och undertiteln.. collect their thoughts!.. kom igen!? Jag hade kunnat gå med på en bok på temat kvinnor och t.ex. orättvisa löner eftersom det finns en koppling där -eller en bok på temat män och bröstcancer eftersom det är osynliggjort och kopplingen överraskar. Men här känns kopplingen forcerad och avsedd att förminska kvinnor som grupp. Ungefär som en bok med bara män i som skulle heta Asshole Men with chesthair.

   Så till innehållet som är minst lika störande. Boken består av ett antal artiklar och intervjuer av och med kvinnor aktiva i konspirationsteoretiker-miljöer, självutnämnda UFO-abductees, new age-are och andra allmänna kokosnötter. Så långt OK. Men det som kanske stör mig allra mest med den här boken är att inhyst mellan dess pärmar tillsammans med de verkliga dårarna finns riktigt vettiga feminister, vänsterdebattörer och miljöförespåkare som på detta sätt indirekt idiotförklaras.

   Det är faktiskt bland det mest störande jag sett i bokväg. När jag hittade den här på gamla numera insomnade Dolores-butikens hylla för ca 10 år sen var jag bara tvungen att köpa den direkt.

Fem knäppisar 


2 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=jqDRAzSe0UA

    http://www.freefox.com/mp3/Pafklik-Urbo-Paranoja.htm

    SvaraRadera
  2. ah vackert. kjell höglund är poesi

    SvaraRadera