onsdag 16 mars 2011

Litteraturhistoriskt: Cut-up

   Den litterära cut-up-tekniken är en experimentell textframställning varvid en text styckas upp i bitar och omarrangeras för att skapa en helt ny text. Resultatet blir ett icke-linjärt alternativ till den mer traditionella linjära läsupplevelsen.
   Tekniken associeras väl främst idag med beat-författaren William S. Burroughs, som populariserade den via experimentella romaner som Naked Lunch och Nova-trilogin. Emellertid var Burroughs inte först med tekniken. Han blev själv introducerad till den av konstnären Brion Gysin. Gysin och Burroughs skapade en intressant teoretisk överbyggnad kring förfaringssättet där man talade om att avkoda det ursprungliga materialets implicita innebörder. Burroughs lär ha sagt: "When you cut into the present the future leaks out".

   Den engelska wikipedia-artikeln på Cut-up technique listar några intressanta historiska föregångare. Burroughs själv lär ha gett cred till T.S. Elliots dikt The Waste Land från 1922 och John dos Passos USA-trilogi från 1938 som inspirationskällor. Och redan dadaisten Tristan Tzara ska ha använt sig av en form av cut-up teknik i det han på 20-talet spontant skapade poesi genom att slumpmässigt dra upp lösryckta, utklippta ord ur en hatt.

   Jag har emellertid i mina efterforskningar stött på en ännu tidigare möjlig inspirationskälla som inte Wiki verkar bekant med. Även om den inte är ett exempel på ett faktiskt användande av själva cut-up tekniken tycks den mer eller mindre vara en klockren instruktionsmanual för densamma. Det rör sig om en text av författaren Lewis Carroll (1832-1898). I dikten Poeta Fit, Non Nascitur ur samlingen Rhyme? and Reason?, först publicerad 1883 förekommer följande rader:
 
"For first you write a sentence,
And then you chop it small
Then mix the bits and sort them out
Just as they chance to fall
The order of the phrases makes
No difference at all."

  
   Osäkert såklart huruvida Carroll med dessa rader inspirerat Tzara, Elliot eller Gysin, men Carroll var ju en berömdhet och föregångare inom det experimentella skrivandet vilken säkert lästes av dessa, så jag håller det inte för alldeles otroligt.
   Cut-up tekniken har sedermera använts av bl.a. John Cage, Julio Cortazar och Jeff Noon, och inom musiken lär såväl David Bowie, Genesis P. Orridge och Kurt Cobain ha tillämpat den vid låtskrivande.

   På nätet finns faktiskt en programvara som heter Cut ´n´ Mix vilken kan laddas ned. Programmet kan efter dina önskemål omarrangera vilken text du än ger det, och det finns en free-trial här

Länk: http://rpo.utoronto.ca/poem/440.html (Lewis Carrolls dikt i sin helhet)






3 kommentarer:

  1. Ah, jag gillar cut-up-tekniken skarpt! Bra artikel!

    SvaraRadera
  2. Det är strul med länken till Carrolls dikt upptäckte jag förresten nu, men hinner inte fixa med det. Spelar ingen roll egentligen eftersom man bara kan googla upp den på massa andra ställen om man vill.

    SvaraRadera