tisdag 10 januari 2012

Afasia Nervosa

   Jag ska läsa min anti-poesi på ett plejs nu på fredag kväll. Grejen är att jag inte läst publikt på flera år. Fick en förfrågan nån gång innan jul och garvade. Jaja, visst sa jag. Vad får jag för gage? Gratis öl, blev svaret. De jävlarna vet ju inte hur mycket jag kan dricka hehe. Prylen var att jag tänkte lägga upp flyern här på min blogg och så på facebook också, men i ett mail från den paranoide arrangören betonade han att han ville att flyern bara spreds till absolut personligen bekanta, typ via mail. Svartklubb ni vet. Hysch hysch. Så jag fick inte göra det.

   En annan grej med att jag inte läst på flera år är att jag känner mig minst sagt ringrostig. På att läsa. Och jag som alltid avskyr att tala inför folk...  nåja, nu har jag viss vana i poesi-sammanhang. Ett par bärs innanför västen och sen vrålar jag ut mina vedervärdigheter i ansiktet på de som står närmast. Spottar gärna lite extra. Det ska vara lite GG Allin över det hela. Gärna en käftsmäll också, och ingen blir gladare än mig om det reser sig någon förorättad snubbe ur publiken (gärna kristdemokrat, men det är väl för mycket att hoppas på) och börjar veva och vill slåss.

   Jag tror i allafall inte att jag kommer att drabbas av Afasia Nervosa, men spänningen i att man aldrig kan veta är ju en krydda. Skillnaden mellan att råka ut för det när man håller ett föredrag eller en kurs i kreativt skrivande (jo, jag har varit kurscirkelledare) är ju att man är ursäktad om man ballar ur när man tappar orden och istället börjar vråla eller sparka på de närmast eftersom det ju är show.

   Nedan tänkte jag publicera här ett utdrag ur min anti-poetiska svit Niambolos Sånger som jag högst troligen framför på fredag på okänd plats i Majorna, Göteborg.


MORGON...

NYBAKADE FRITIDSLEDARE
RUNKAR KANELBULLE MED MJÖLK
OCH MOBBAR BARNEN
FÖR LIVET BÖRJAR MED DARWIN
OCH DET TORRA PRASSLET
AV SKRYNKLIGA UNDERNÄRDA SJÄLVFÖRTROENDEN
OCH BENSIN OCH ASKA OCH MORD

DISTINGERADE FÖRETAGSLEDARNAZISTER
OCH FÖRRÅADE GÄNGLEDARPOLITIKER
INTAR AGORAN I KNALLVIT STRÅLKASTARGRYNING
TALAR TILL MASSORNA
SOM INTE DRÖMMER LÄNGRE
SOM VÄNTAT UT DEN FOLKRÄTTSLIGA NATTEN
OCH NU FÅR FÖDAS SOM TESTDOCKOR PÅ KROCKBANAN
IVRIGA I SIN STUMMA TJÄNSTVILLIGHET
BLÄNDADE AV LJUSET
FRÅN EN SUPERNOVA AV HAT
ATOMISERADE SPRÄNGS DE LOSS

OCH FABELN RYCKER MAN VINGARNA AV
OCH SPRÅKET HAR ETT SYFTE
LIKSOM LIVET, INTE FLER
BARA ANDETAG OCH ENERGIUTVINNING
OCH ALLT MAN RÖR VID
LÄMNAS KALLT

URGRÖPTA SKAL OCH OSALIGA ANDAR
AV EJ FÖRVERKLIGADE IDÉER OM MÄNNISKAN
FLADDRAR FÖR VINDEN I ÖDELANDSKAP
POTEMKINKULISSER AV MÄNSKLIGHET

VÄDERBITNA ÅLDERKVINNOR
TRÄR SINA LÄDERARTADE VAGINOR ÖVER HUVUDET
PÅ MÄN SOM INTE VÅGAR SE VÄRLDEN
OCH DE GNISSLAR TÄNDER
DÄRINNE I MÖRKRET
SOM DÖDA TRÄD
SOM DJUR
SOM MINERALER
KVAR ÄR DET KÖPTA ÖGATS REDIGERADE SYN
HANDENS MEKANISKA RÖRELSE
OCH MASKINPARKENS ZOOLOGISKA MÅNGFALD
I EN BINÄR FAUNA
SOM ANDAS KISEL, STÅL OCH DÖD

KVAR ÄR STRYKNINÄTANDE VÅRDPAKET
SOM FILATS NED TILL ICKE-ERKÄNDA GRUNDÄMNEN
KVAR ÄR HERMETISKT TILLSLUTNA RUM
I VILKA VI KISSAR PÅ OSS

KVAR ÄR LYDNADEN
EN VIDRIG REFLEX

KVAR ÄR SÖMNEN
SOM ENDA POLITIK

DÅRHUSHJONS MANIFEST
UPPHÖJDA TILL SANNING
OCH CIRKUSCLOWNERS FÖRSÖK
ATT BILDA REGERING
DEN PERMANENTA NARKOSENS LIGGSÅR
OCH DEN EXKLUDERANDE INKLUSIONENS
LÅNGSAMMA AVRÄTTNINGSMETOD
OCH STESOLID, GODNATTSAGA
OCH BREV

MEN MÄNNISKAN BEFRIAS INTE
BARA I HÄDELSEN, I DRÖMMAR OM FADERMORD
OCH KANNIBALISTISKA KARNEVALER
I SJUKDOMSBILDENS ANSVARSFRIHET
I DEN EPILEPTISKA GENIALITETENS KOLONI
UTANFÖR DRAGNA OCH ETABLERADE GRÄNSER
I DEN SANNA PASSFRIHETENS
MÖRKA VÅTA OCH LÅGA KONTINENT

DÄR KAN VI
VÄVA SAVA SAFTA SALIVERA
LÅTA DREGLET RINNA
MOT URHEMMETS KÄLLA

DÄR KAN VI DRÖMMA
OM UNDERMINERING, FÖRSÅT OCH HÄMND
OCH OM DE AMPUTERADES DAG VID SÅGEN
OCH DE IMBECILLA OCH KATATONISKA
VID KATEDERN

DÄR KAN VI DRÖMMA
OM ORGIASTISKA CP-EREKTIONER
OCH TOURETTSKA VÄRMESLAG AV FITTAN
OM HUR TORN RASAR TILL JUBEL
OCH OM DE BÄNGA, KNOCKADE OCH NEDRÄKNADE
DE AV KRAMPER SCRATCHADE
OCH PATOLOGISKT STÖTANDE
SOM STÄLLER SIG UPP OCH RÄKNAR

DE AVVISADE, DE HÄKTADE OCH FÄNGSLADE
DE HATADE, DE NEDVÄRDERADE
OCH UTRÄKNADE
DE KANTSTÖTTA OCH DEMOLERADE,
DE DARRANDE SPASTISKA MÅNDAGSEXEMPLAREN
RÄKNAR I MILJONER
ETT MUMLANDE DÅN
SOM STIGER I STYRKA

DÄR KAN VI DRÖMMA OM
DEKORATIVA VARBÖLDER
PÅ SKÖNSJUNGANDE KRYMPLINGAR
MED FANTASIFULLT MODIFIERADE
EXTRA KROPPSDELAR

MALIGNT MUTERADE MUNKAR
FRÅN HEMLIGA NARKOTIKABRUKANDE ATEIST-ORDNAR
SOM FÖRSTÅTT ATT RUSET
ÄR ETT UNDERKÄNNANDE
AV SKAPELSEN

DÄR KAN VI DRÖMMA OM
FÖRRYMDA CIRKUSDJUR
OCH ANTIKVERADE MÖBLER FRÅN BAROCKEN
SOM ÅKER HEM TILL SITT 1600-TAL
GLADA ATT SLIPPA VARA TILL BESKÅDAN

DÄR UNDER MEDVETANDETS
KORNIGA UPPLÖSTA RAND
DANSAR FÖRLORARNA
PÅ VINNARNAS HUVUDEN

DÄR HAR DEN RASANDE PULSEN
ÖVERTRÄFFAT LIVET
HOS DE BINDGALNA ÖVERSKOTTSBARNEN
SOM I VILD GLÄDJE FORTSÄTTER LOPPET
OVETANDE OM ATT DE
REDAN DISKATS, SORTERATS, RENSATS UT
OCH RÄKNATS SOM AVFALL

SKITMOGULERNA OCH BENGT-BULORNA
VIFTAR FRENETISKT FLAGGOR
MED FÖRNEDRINGSSYMBOLER
OCH FÖRSÖKER AVBRYTA LOPPET
OCH SAKTA DÖR DE PERCEPTIVA
EN EFTER EN

KVAR ÄR DE BLINDA OCH DÖVA OCH IGNORANTA
KVAR ÄR MISSFÖRSTÅNDETS UNDERBARA POTENTIAL

KVAR ÄR DEN VÄLSIGNADE EXTRA KROMOSOMEN
KVAR ÄR VÄRLDEN SOM BLURR
LEKEN UTAN SORG

KVAR ÄR TINGET I SIG
KULTUREN I RÖK

KVAR ÄR SÖMNEN
SOM MÖJLIGHET OCH LÖFTE


OCH VI AVUNDAS DEM
DE OHÖRSAMMA
DE DÖDA OCH ANDRA OKONTAKTBARA
DE SOM VILAR I KOMA
DE SOM UPPLÖST SIG SJÄLVA I GLÖMSKANS BRYGD
BLIVIT IRREVERSIBELT TRANSFORMERADE
LÅST DÖRREN OCH SLÄNGT NYCKELN

DE SOM INTE PÅ NÅGRA VILLKOR
KAN BLI STÖRDA
VÄGRAR ÖPPNA SIN POST
OCH INTE KAN NÅS
AV DEN FÖROLÄMPANDE NYHETEN
AV ANDRAS EXISTENS

MEN VI KAN FORTSÄTTA DRÖMMA OM SOLIPSISMEN
PÅ DETTA MISANTROPERNAS KONVENT
DRÖMMA OM ATT TILLHÖRA
DEM DET INTE GÅR ATT TALA TILL
INTE GÅR ATT KÖPA REKLAMPLATS
FRAMFÖR ÖGONEN PÅ
SAMTIDIGT PÅGÅR DEN FÖRBANNADE FARSEN

DEGENERERADE MODEIKONER
STÖTER SINA KALLA HALVSLAKA KUKAR
NER I HALSEN PÅ OSS
MEDAN VI LIGGANDE PÅ PLATSER
VI BETALAT DYRT FÖR
TAPPAS PÅ VÅRT BLOD
OCH FÖRVÄGRAS SÖMN
I DEN FRIVILLIGA VAKENHETENS
KARAMELLFÄRGADE TORTYRKAMMARE
TILL KLANGERNA AV
MASSPSYKOSERNAS GLÄDJEFYLLDA SIGNATURMELODIER

OCH LEDNINGEN STIGER NED
OCH OPERERAR PÅ FYLLAN
IFÖRD SMUTSGRÅ BLODIG LÄKARROCK
OCH FOLKET TRAMPAR NED VARANDRA I VÄNTRUMMEN
DE DUMMA KRÄKEN KRÄLAR SIG MÖRA
FÖR ATT KUNNA STÖPAS I EN FORM
SOM IMORGON ÄR OMODERN
I ETT DESPERAT FÖRSÖK
ATT UNDVIKA PERIFERIN

BARBARINS BRUTALT EXAKTA RYTMIK
FINNS ÅTERSPEGLAD I DET MONOTONAS
REPRESSIVT REPETETIVA HALL AV SPEGLAR
FÖR DE NARCISSISTISKA MÖRDARE
VI HYLLAR

OCH SERIETILLVERKNINGENS TUNGA BASGÅNG
TRAMPET AV STÖVLAR
DÖLJS AV EN MATTA AV
STRÅKAR, PARFYM
OCH FLYKTIGA GIFTMOLN LÄRD HUMANISM

FIENDER MED DEN LÅTSADE VÄNSKAPENS
HONUNGSLENA OCH FÖRTROENDEINGIVANDE TON
BRYTER SIG BRUTALT IN I VARDAGSRUMMEN
VISAR UPP VARUMÄRKEN
VRÅLAR I ÖRAT, STICKER KNIVEN
HÄLLER SALT I SÅR
FÖRSÖK ATT FLY ERA FÄN!

ASBESTDAMMET FRÅN BYGGNATIONEN
LÄGGER SIG SOM ETT TÄCKE
ÖVER ALLA ANDNINGSHÅL
OCH UNDER ETT ATMOSFÄRISKT TRYCK
DÄR PARTIKLARNA UPPHÖRT ATT HA UTSTRÄCKNING
KVÄVS SAKTA ALLA MASKROSBARNEN
DERAS TRUBADURER BLIR TILL GRUS
OCH DERAS LEKAR KAN BARA INVOLVERA
MORD, VÅLDTÄKT OCH INKASSO
NÄR LIVET IMITERAR EN RITNING
MED RAKA LINJER
OCH UPPRORETS OREGELBUNDNA KUSTLINJE
BOMBATS BORT FRÅN KARTAN
SKRYNKLATS IHOP I BITTERHET
RÄTATS UT OCH SKRIVITS OM
OCH INTE ENS EN GRAVSTEN
FINNS ATT GÅ TILL

BARA GAMLA APOLOGETER
SOM LIERAT SIG
MED BOMBMÄNNEN
MED HUNDARNA
MED HISTORIESKRIVARNA
MED ARKITEKTERNA

OCH DE HAR RITAT IN DIN KROPP
I BYGGNADEN
OCH VÄSTERLANDETS EGEN GASKAMMARE
ÄR OMÖJLIG ATT UPPTÄCKA

DESS ENORMA UTSTRÄCKNING I RUMMET
OMÖJLIGGÖR IDENTIFIKATION
VI ANDAS ALLA
DEN UNKNA GASEN
FRÅN FINANSINSTITUTENS MATSMÄLTNINGSSYSTEM

KVAR ÄR DE MUMIFIERADE LIKEN
AV VÅRA LEKKAMRATER
LIKEN AV OSS SJÄLVA

KVAR ÄR SMULOR OCH JORD
KVAR ÄR DE SNUTAR
VI VÄXER UPP TILL ATT BLI
KVAR ÄR
EFTER DET

...JUST INGENTING



(delar av detta har tidigare varit publicerat i antologin FEL #3)

av Jonas Ulfvarson


10 kommentarer:

  1. Härligt att se dina texter, en del har jag hört.
    Fredag alltså.. Jag läser "Mannen som glömdes", ganska spännande! Hoppas vi kan ha en "träff" snart. Skulle vilja låna "Hålet" av dig, hittar fan inte min.
    Demonen in spe T

    SvaraRadera
  2. ah, det är du Tore! jättekul om du kan komma på fredag! Jag ska ha ett extra ex av Hålet nånstans du kan låna, annars går den att låna på stadsbibblan oxå iofs. jag måste låta trycka upp fler :)
    ps. demonprojektet är inte nedlagt utan vilade när jag jobbade så mkt. ska återupptas närsomhelst nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. avslöjad! Du läste på min vernissage i fjol, räknas inte det?
      Kan jag beställa ditt Hål on demand?

      Ingen förbest ikväll, bara att gå dit ?

      Lite trött men ska försöka komma :)

      Radera
    2. gullig bild !!!

      Radera
    3. Ah, var det verkligen bara ett år sen? boken kan beställas från denna sidan: http://www.boktryckeri.net/forsaljning.htm#litteratur

      så småningom ska jag ta in den till min egen webshop oxå men har inte hunnit det än

      Radera
  3. Det retar mig enormt att jag kommer att missa det där!

    SvaraRadera
  4. oj, det smickrar mig att du säger det! förresten, jag håller på å läser Romeros Dawn of the Dead som roman! visste inte ens att den fanns i den formen (men det visste säkert du?) Har du läst den? Det är så bekant (jag har nog sett rullen 50 ggr minst

    SvaraRadera
  5. Jag har den i min evighetslånga önskelista på Bokus, men jag har inte läst någon av hans böcker. Bara Russos 2 som han skrev efter NOTLD. Romero är på gång med en ny bok, men jag minns inte om det var skönlitterärt eller fakta.

    Kan han skriva, gubben? Det är egentligen en hemsk brist att inte ha kollat den sidan av hans skapande. Hmm.

    SvaraRadera
  6. Kan han skriva? Tja, jovars. det är inte nobelpris-kvalitet men jag har läst sämre zombie-litt. svårt att säga säkert också. blir lite förblindad av att jag känner igen varenda scen, varenda kommentar. en grej angående hans senaste filmer efter comebacken. jag vet att det är att svära i kyrkan, men shit, jag tycker inte de är särskilt bra. till min stora sorg. förresten, jag tänkte recensera denna när jag läst klart den. vill du ha recensionen på din sida oxå? det är ju relaterat till din bloggs inriktning menar jag. isf får du tyvärr inte ensamrätt för jag recenserar alldeles för sällan på min blogg pga tidsbrist, utan man kunde köra den på bägge tänkte jag. om du vill?
    ha det gott / jonas

    SvaraRadera
  7. Jag gillar inte heller de senaste filmerna särskilt mycket, trots att jag skulle vilja kunna göra det. Den allra senaste kändes lite som en komedi.
    Recensionen postar jag gärna! Subbelexponeringen är bara bra, vi strävar väl efter världsherravälde? =P

    SvaraRadera