måndag 16 januari 2012

Recension: Would You Eat Your Cat?

Recension: Would You Eat Your Cat? Key Ethical Conundrums and What They Tell You About Yourself
av Jeremy Stangroom

Det här är en bok som tar upp klassiska och centrala problemställningar inom praktisk filosofi. Det är faktiskt också en av de bästa filosofiböcker jag har läst. Där många andra tenderar att vara svårbegripliga, omständliga (och då har jag ändå läst filosofi på universitetsnivå) och inte applicerbara på vardagen är den här boken både avancerad på så sätt att den utgår från olika skolor såsom utilitarism, pliktetik etc. Det förutsätts inte att man känner till dem sen innan men det hjälper. Det är inte de olika riktningarna som är i centrum och de får inte alltför mycket utrymme att breda ut sig på heller. Det är istället exemplen på olika etisk-moraliska dilemman som gås igenom, ett efter ett, med en egen svars-sektion längst bak i boken. Svars-sektionen utgörs av "förslag till svar", eller redogörelser för hur olika tankeskolor skulle kunnat svara på dilemmat. En sak man märker, i allafall jag, är att det är svårt att vara konsekvent och hela tiden hålla sig till en föredragen idétradition.

Till de mer spännande eller konstiga dilemman som tas upp hör frågor som: Should we discriminate in favour of the ugly? Is it better to be a sexist than a misanthrope? Is it always OK to look at your own photos? Is it wrong for evil people to defend themselves? Are we morally obliged to end the world? Should we have sex when drunk? Would you eat your cat?

En del av frågeställningarnas komplexitet förvånar en. Ta bara följande exempel. Ett ungt par i artonårsåldern tar erotiska bilder på varandra. Efter några år skiljs de som vänner. Killen frågar tjejen om han ska förstöra eller ge henne bilderna på henne tillbaka, men hon säger att han får behålla dem förutsatt att han aldrig visar dem för någon annan. Åren går och killen är nu en medelålders man. Han har behållit fotona men nu börjat oroa sig för att det kanske skulle vara något moraliskt fel med en äldre man som har tillgång till nakenbilder på en 18-årig flicka. Trots att han vet att han en gång fick hennes tillstånd att behålla bilderna. Många följdfrågor finns här. Hade hon verkligen tänkt sig att en fyrtioårig man skulle titta på bilderna hade hon kanske tänkt annorlunda. Tillståndet hon gav honom kanske helt enkelt gällde en annan person, den han en gång var, och förbudet att låta någon annan se bilderna kanske egentligen borde gälla den fyrtioåriga versionen av honom själv?
Dessa och andra invecklade resonemang åtföljer frågor som på ytan kanske verkar enkla eller triviala.

Boken skulle lämpa sig utmärkt för en studiecirkel eller diskussionsgrupp i filosofi. Men passar också bra som kvällsläsning med sina relativt korta kapitel.