tisdag 25 januari 2011

Femtio saker

Här är två böcker på temat 50 saker:



50 Sad Chairs
av Bill Keaggy

   Femti sorgsna stolar alltså. Ja, jag tycker de ser lite ledsna ut. Tänk vad mycket man missar att notera här i livet. Ilskna och frustrerade krukväxter. Eftertänksamma busshållplatser, pilska papperskorgar och högfärdiga moln.

Tre knäppisar av fem.





50 Ways to use feminine hygiene products in a manly manner (for the self-assured male)
av B.Koz

   Det här bevisar något. Man kan skriva en bok om precis vad som helst. Det viktiga är inte att man har något att säga. Eller har jag fel? Här finns i denna underbara titel dessutom något potentiellt självmotsägande. Notera hur MANLY MANNER skrivits ut i versaler som för att tydliggöra den nödvändiga distinktionen gentemot det kvinnliga sätt på vilket produkterna kan användas, och sedan hur författaren fann det nödvändigt att inom parantes tillägga att användningsområdena är till för män som är säkra i sin mansroll. He he. Underbart.

Fyra knäppisar förtjänar den ju helt klart.


4 kommentarer:

  1. Mein Gott... Vad gäller den första boken skulle jag gärna vilja höra hur samtalen gick på förlaget, innan de sa: jo, men den här satsar vi på (detta sagt oavsett hur mycket jag älskar smal litteratur...!) Och vad gäller den andra boken har jag absolut ingenting att säga, eftersom den förstummar mig...

    SvaraRadera
  2. Ja, den första har väl möjligen en i allafall infinitesimal marknad för weirdballs och fotokonst-intresserade gissar jag. Men den andra? Vem ska köpa den?

    SvaraRadera
  3. Jag hade gärna läst bägge böckerna!

    SvaraRadera
  4. Jag hade uppenbarligen fel och det gläder mig faktiskt!

    SvaraRadera