torsdag 10 februari 2011

Vad var det vi sa!


Vad var det vi sa? -Om kriminellt och konformt beteende bland skolpojkar
av Birgitta Olofsson

   Jag var tvungen att dra upp den här rätt rejält i storlek för att det skulle synas hur rolig den är. Men det är knappt det syns ändå. Lägg märke till de pyttesmå texterna under illustrationerna Skolan, Fortsatta studier, Framgångsrikt arbete, Hedrad ålderdom och dess motsatser: Gatan, Dryckenskap, Laster och elände, Förakt och tiggeri.
   Bäst är nästan ändå titeln som hånfullt och med moralistpekfingret viftande i trynet förnöjt gaggar-Vad var det vi sa?

Fyra knäppisar

Tipstack till Andreaz

5 kommentarer:

  1. Det är en kompis bok. Hittar du den ingen annanstans så fråga Andreaz Wimmer i FABUC-gruppen på Facebook om du får köpa hans ex. Hälsa från mig! PS. Innehållet är inte riktigt lika roligt som omslaget. Det är en sociologisk studie från 70-talet som inte riktigt är lika ålderdomlig som omslaget ger sken av.

    SvaraRadera
  2. Ah, jag som hade hopp om att förvärva ännu en hopplöst arkaisk rasbiologisk bok. Ämnet fascinerar mig: så nära - men så oerhört långt borta. Själv äger jag en liten bok kallad "Dalarnas folk och raser", av mer typiskt slag: exemplifierande porträtt, kartor etc.

    SvaraRadera
  3. Jag förstod nästan det. Därför jag nämnde att omslaget ljuger lite. Boken du tipsar om låter skitrolig. =)

    SvaraRadera
  4. Plockade fram den i hyllan nu...

    Bertil Lundman: "Dalarnas folk: Typer och härstamning", Uppsala 1948[!]. Med, märkte jag först nu, dedikation av författaren. Får kanske ta och läsa igenom dess 59 sidor på riktigt en dag och skriva om den.

    Hittade den, vill jag minnas, i en fyndlåda på nåt antikvariat för en hel del år sen.

    SvaraRadera
  5. Den får du skriva om! Ser fram emot att läsa!

    SvaraRadera